3 Eylül 2022 Cumartesi

TASAVVUFİ TÜRK ŞİİRİNDE RİCALÜL GAYB KONUSU

 Tasavvufî Türk şiirinde de ricâlu’l-gayb anlayışı ile ilgili kavramlara rastlamak mümkündür. Kutub, gavs, evtâd, abdâl, kutb-i aktâb, kutb-i zaman gibi ricâlu’l-gayb zümrelerine divanlarda rastlanmaktadır. Kanaatimizce birçok şairin bu anlayışı şiirlerine yansıtmaları, onların ricâlu’l-gayb telâkkîsini benimsemiş olduklarını göstermektedir. Buna dair aşağıdaki şiirleri örnek olarak verebiliriz:

 Yediler’le Kırklar’la, Ak sakallı pirlerle, Yüzü balkır nurlarla, Bize dervişler gelir. Yunus Emre 

Biz şol abdâlız bıraktık eğnimizden şâlımız Varlığından sıyrılıp uryân olan anlar bizi Niyazî-i Mısrî (ö.1694)

 Rehber-i râh-ı hakîkat menba’-ı feyz-i Hudâ Kutb-ı a’zâm gavs-ı ekber nûr-ı zât-ı Kibriyâ 21 Mustafa Rûmî Efendi

Evtâd u gavs u kutb u cihât-ı cihân-ı ben Dil haymesine mîh u sütûn u tınâb idem  Karamanlı Aynî

 Mekteb-i devlette almış rûh-ı Kudsîden sebak Ma’rifet dersinde söz kor kutb-ı aktâb üstüne  Ahmed Paşa (ö. 1497)

 Ehl-i ışk oldı Necâtî olımaz akla mutî’ Hîç meczûb olan abdâl ide mi hıdmet-i pîr. Necâtî (ö.1509)

 Hâdim-i fakr oldı Ahmed ezdi engûr şerbetin Kırklar nûş itdi anı Mustafâ’nın ışkına Nesîmî (ö.1404)

 Âfitâb-ı sipihr-i keşf ü yakîn Pîr-i sûfiyye Şeyh Muhyiddîn Kutbu’l-aktâb ârif-i billâh Menba’ı keşf ma’den-i telkîn  Abdurrahman Râmî Çelebi (ö.1639) 

Hâtem-i hâs-ı velâyetdir olursa n’aceb Ehl-i irfân neferi Hazret-i Muhyiddin’in  Nâbî (ö.1712) 

İşârât-ı dakîkı âlem-î akvâlden bîrun Makâmât-ı garîbi fikr-i ehl-î hâlden bîrun İmâmân ile gavs aktâb ile abdâlden bîrun Hulâsa âlem-î dîgerde hâl ü kâlden bîrun Şeyh Galip (ö. 1799)

 Ol şâh-ı gürûh-ı evliyâ kim Aktâb ona bendegân-ı hayret Mehmed Tâhir [Olgun] (ö.1951)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder