CÜNEYDİ BAĞDADİ yaşadığı zamandaki tekke ve zaviyelerle alakalı olarak bir dostuna yazdığı mektupta durumdan şikayetlenmiştir. Bu yozlaşma sistematik olarak yavaş olsa da sürekli bir biçimde:
1-) Tekkelerin maddi ihtiyaçlarını karşılayacak kaynaklara yönelmeleriyle,
2-) Hurde-i tarik denen tekke ritüellerinin ve teşrifatın , yani işin zahiri veçhesinin , ön plana çıkarılmasıyla,
3-) Tekkelerde hurafelere dayanan hikayetin önem kazanmasıyla,
4-) Tekkelere istidatlarına bakılmaksızın , yeni müridler celbedilmesinin önem kazanması ile ,
5-) Dünyevi güç odaklarının güdümüne girmenin bir politika olarak kabul edilmesiyle,
6-) Yaygın olmasa bile , bazı tarikatların ve bazı şeyhlerin , pirlerin diğerlerinin hepsinden daha üstün olduğunun iddia edilmesiyle,
7-) Bazı meşayhe ve pirana Cenab-ı Peygamberimizde bile bulunmayan beşer üstü vazif eler izafe edilmesiyle,
8-) Bazı kimselerin divanlarına ve diğer eserlerine olması gerektiğinden daha fazla önem addedilmesiyle ,
9-) Şeyhlik icazetinin ehil olmayanlara ve hatta seyrü süluk dahi görmemiş olanlara dağıtılmasıyla
10-)Dervişleri maddi ve manevi yönlerden istismar eden şeyhlerin ortaya çıkması ve sayılarının artmasıyla ,
11-) Şeyhliğin, tekkelerin ekserisinde , bir hanedanlık gibi babadan oğula geçmesi ni mümkün kılan bir ananenin teessüs etmesiyle,
12-) Şeyhlerin tarikat adabına uymayan tavır ve hareketleriyle ve müritleri ile laubali olmasıyla gerçekleşmiştir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder