All hu teâlâ dedi ki: "Bilin ki bütün i ler sonunda All h'a döner" (XLII/53) "Her i O'na döndürülür" (XI/123) "Ve O'na döndürülecekiniz" (X/56) "Sonra dönü ünüz O'nadır" (VI/60) ve buna benzer daha nice âyetler. Bil ki her eyin tekâmülü onu All h'a sevk eder ve o, O'na rücû' eder. Mahlû k tın O'na rücû'u Ba'sübadelmevt'ten [Ölümden sonra dirili ten] sonra vuku bulur ve bu da mahlûk tın ifnâının akabindedir. Ama Peygamber'in (asv) de dedi i gibi: "Ba'sübadelmevt günü O'nun için ölmü olan zâten diridir". Oysa iki çe it ölüm vardır: bütün canlılara ait ve kaçınılmaz olan ölüm ile bunların içinden bâzılarına mahsûs irâdî ölüm. Resûlull h'ın: "Ölmeden evvel ölü nüz!" sözünde bizlere tavsiye etti i ölüm bu ikinci ölümdür. Bu ikinci ölümle ölen i çin Ba'sübadelmevt zâten olup bitmi tir. Onun umûru artık All h'a rücû' etmi olup Bir'den farksızdır. Bu zât All h'a rücû' etmi olup artık O'nun aracılı ıyla görmekte dir. Taberânî'nin zikretti i bir hadîse binâen Peygamber'in (asv) de dedi i gibi: "Siz ler ölmeden önce Rabb'inizi göremezsiniz"; bunun sebebi ise bu ölmü de dirilmi o lanın mü âhedesinde bütün mahlûk t ifnâ olmu ve artık onun için tek bir eyin, tek bir Realite'nin [Hakk'ın] bâkıy kalmı olmasıdır. Mü'minlerin Âhiret hayatında nasîbleri olacak olan her ey u ya da bu mertebeden olmak üzere âriflere mahsûs bu hayatta zâhir olmu olur. ekillerinin kesreti açısından bakıldı ında, e yânın, tekâ mülü sonunda, All h'a rücû'u asl bir realitenin de i mi olmasını de il yalnızca bir idrâk de i ikli ini ifâde etmektedir. Ölen ve Ba'sübâdelmevt'e mazhar olan için, zâtî birli i açısından kesret Vâhid'dir; ve ihtivâ etti i münâsebetler ve vecheler dolayısıy la da Vâhid kesrettir. A'yân ya da bâzılarının deyimiyle cevherler asl yok olmazlar. Bu âlemdeki ve ötekindeki halk-i cedid yalnızca a'râz olan ekillere aittir. [All h'a ait olan] Zât-ı Mutlak olmayan her ey arazdır. 221. Mevkıf
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder