fatiha suresinde kul, Rabbinden diliyor "Bizi sıratı müstakim'e ilet."
Sırat-ı müstakim, "İslam milleti ve hakk din" demektir.Din maksada götüren, Hak ise asıl maksat olduğundan dine sıratı müstakim denmiştir
"İşte benim doğru yolum budur"(Enam 6/153) ayeti Nefsin direnmesine rağmen , masivadan yüz çevirmeyi istemek ve bütünüyle Allah'a yönelmeyi dilemek demektir.Bu ööyle bir yöneliş olmalı ki Allah Teala, Hz.İbrahim gibi kendisine oğlunu kurban etmeye emretse tereddütsüz yerine getirmeli, İsmail gibi kesilmese bile , kesilmek için boyun vermelidir.Yunus gibi kendisini denize atabilmelidir.Musa gibi, yüksek derecelere ulaşsa bile kendisinden Hızır7a talebe olması istenince derhal kabul edebilmelidir.Yahya ve zekeriya gibi vücudu testere ile biçilecek olsa , emri bil maruf ve nehyi anil münker yolundan geri durmamalıdır.
"Namaz kılarken sesini pek yükseltme! O kadar da kısma!İkisinin arasında bir yol tut"(İsra 17/110).
"Onlar ki harcadıkları vakit savurganlığa gitmez cimrilik de etmezler. Bu ikisi arasında dengeli olurlar"(Furkan 25/67)
"Gözü ne başka tarafa kaydı, ne de onu atlayıp geçiverdi"(Necm 53/17)
"Eli sıkı olma" Büsbütün eli açık olma"
Hz.Peygamber , hiç evlenmemeye, devamlı oruçlu bulunmaya , geceleri hiç uyumamaya azmederek ibadet etmenin hükmünü soran üç sahabiye şu nasihatta bulundu:"Nefsinin sende hakkı olduğu gibi , hanımının da , vücudununda hakkı vardır.Öyleyse bazen oruç tut, bazen tutma, Gecenin bir kısmında namaz kıl, bir kısmında uyu" buyurdu.
Peygamberimiz ,Hz.Ömer7i yüksek sesle kuran okurken bulunca sebebini sordu:"Uyuyanları uyarmak ve şeytanları kovmak için böyle yapıyorum" dedi.Bunu nüzerine Efendimiz SAV "Sesini biraz alçalt" buyurdu.Hz.Ebubekir7in yanına vardı.Onu da çok kısık sesle Kuran okuduğunu görünce sebebini sordu.O da "Kendisine münacatta bulunduğum zat beni duyuyor" diye cevap verdi.Efendimiz ona "Sesini biraz yükselt" buyurdu.
İislam şeriatında her türlü teşvik ve korkutma, hal ve hüküm, sıfat ve huy konusunda dengeli bir orta yol önerilmiştir.Hatta bazı kötü huylar allah için kullanıldığında bunların iyilik olacağını bildirmiştir.Mesela Allah için sevmemek,ve Allah için vermemek bu kabildendir.Bu iki kötü huy Allah için olunca hayra vesile olacağından makbul olur.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder