MECZUB-I SALİKLER;Seyrü
süluk ile cezbeye erenlere meczub-ı salik derler.Bu meşrep Tanrı katında
makbuldür.İlahi aşk cezbesi erişince ,cezbeli saliki riyasız süluk ettirip
Tanrı’ya ulaştırır.Bunlar aşk ile süluk eylerler.Bunlar da her an Tanrı’ya
seyir halindedirler.Eşya alemindeki oluşumlar onlara engel olmaz.Allah aşkı
bunlarda galip olmuştur.Bu kişiler önce o aşk ile benliklerindeki masivayı
gidermişler ,aşk ile nefsi vücutlarını yok edip hakkani vücud
bulmuşlardır.Bunlara Tanrı’nın en seçkin velileri derler..Saliki Tanrı’ya bu
kişiler ulaştırabilir.Cenab-ı Hakk’ın Kur’an da “Evliyaullah”dediği bu
veliler,irşad göreviyle emrolunmuştur.Bunlar kamil birer vücut olup ,Tanrı’nın
cemalini gören gönül gözü açık Hak arifleridir.Dünyadaki mevki ve makam
sahipleri bunları tanıyıp anlıyamazlar.Bunların çoğu halk tarafından
tanınmazlar.
KÜMMELİN VELİLER içinde
mürşitler ,en kamil insanlardır.Bu mürşitlere erenler Tanrı’ya vasıl olur.Kümmelin
makamında olan veliler daima Resulullah’ın mübarek ruhuna nazar ederler.O Ruh
,zat-ı uluhiyyetin aynasıdır.Bu zat aynasından Zatullah’ı müşahede
ederler.Müşahededen bir an olsun ayrılmazlar.Didar ehli olan bu veliler,halk
tarafından ,halktan birisi zannedilirler.Dış görünüşleri böyledir.Lakin Tanrı’nın
gizli kullarıdır.Halktan kimse onların veliliğini bilmez.Eşya onlara perde
olmaz.Yedi kat gökte ve onlardan hiçbir şey gizlenmezBunlara ayrıca EFRAD da
derler.Bunlar dilerse şarka,dilerse garba giderler.Himmet dileyenlere o anda
himmet ederler.
İşte irşad ile
görevlendirilen bu kamil mürşitler ,kümmelin içind en yüceleridir.Tasavvuf ehli
bunları,Hak ehli,Kamil insan veya Tanrı’nın gavsı diye adlandırır.
Kamil insanlar için bin
makam vardır.Bu makamların ilki kerametkabul edilen harikulede
şeylerdir.İkincisi sıfat hallerinden başka olan Zat tevhididir.Bu makamları
geçen kamil olur.Kudsi ruh olan aslına kavuşur.Hangi salik bunlara yoldaş
olursa ,onlar da arif olurlar.Bunların çoğuna ilahi tasarruf verilir,istediklerine
şefeat ederler.Her birisine ,yetmiş bin kişiye şeeatçı olabilme
yetkisiverilir.Salike ihimmet nazarı ile baksalar velayetten bir işaret erişir
Muhammed meşrepli veliler
iki kısımdır.Bunların bir kısmına cezbe süluktan önce gelir .Meczub-/u Salik
denilen’e cezbe süluktan önce,salk-i meczup denilene ise cezbe süluktan sonra
erişir.Bunlar Tanrı ilminde irşad ehli, hem de anadan doğma
velidirler.Adem,bunlara ulaşıp eksik iken tamamlanan kişiye denir.Velayet nuru
en son bunlarda tecelli etmiş,saadet sabahı bunlardan doğmuştur.Bunlar “Sizin
yaratılmanız ve diriltilmeniz , ancak
tek bir kişinin yaratılması ve diriltilmesi gibidir”(Lokman 28) ayetiyle
belirtilen ilahi hayatla hallenmişler ve “Ey Rabbimiz ,bize gökten bir sofra
indir..”(Maide/114)diye ,irfan sofrasından gıdalanmak için niyaz etmişlerdir.
Arşı azam denilen yüce arş
bunlara mekteptir.Daima diri olan ve en iyisini bilen Tanrı bunlara ilim
öğretir.Bunların hocasının Tanrı olduğunu bilmek gerekir.Bunlar ,dışlarından “allemel-esma”(Adem’e
isimleri öğretti)(Bakara/31)ayetinde geçen esma ilimlerinden söz ederlerse de,
asıl maksatları,”Ona katımızdan bir ilim öğretmiştik”(Kehf 65)ayetindeki ledün
ilmidir.Bunlar bazen cem makamına yükselip Tanrı’nın arşında gezinirler,bazen
de farka gelerek yeryüzünde seyran ederler.Bunların görünüşlerine bakanlar
beşer cinsinden herhangi birisi sanırlar.Halbuki bunlar ,meleklerin bile himmet
umdukları kişilerdir.Bazen vahdet,bazen hayret ve bazen de vuslat halinde olan
bu kişilere göre birleşme(cem) ile ayrılma(fark) aynıdır.Bunlara göre yakın ve
uzak birdir.Tanrı aşkı bunların her an binip seyran edebileceği hazır bir Burak’tır.
Bu kamil insanlar ;Tanrı
aşkını zevk haline getirdikten sonra saliki İsm-i Azam ile irşad
ederler.İsimleri kendilerinde toplayan ,Her şeyi Tanrı’nın nuru ile görenler bu
kamillerdir.Bunlar, zat isminin mazharıdır.Zat nuru bunlara tecelli etmkiştir.
Cihanın Kutbul aktabı bu
kişilerden biridir.O zat her an Hakk’ın huzurunda olup , daima müşahede
halindedir.İlahi feyz O’na , Ahmed’in nurundan erişir.Veliler de
feyizlerini.Ahmed’in nurundan feyizlenen kutubdan alırlar.”Bilsin ki insan için
kendi çalışmasından başka bir şey yoktur”(Necm 39)ayeti üzerine yapılan çalışma
ile bu Tanrı yolunda en sonunda ulaşılacak makam , Ahmed ismiyle ifade edilen
Ahadiyettir.Ahmed ismindeki mim, Muhammed’in zahirine, Ahad’da batınına
işarettir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder