Cenab-ı Hakk,şer ve fesat işleyen, bozgunculuk yapan bazı insanları, diğer insanlarla bertaraf etmeseydi, dünya bozulurdu"Zenginlik kaynakları yok olur ve onu imar ve ıslah eden ekin ve nesil gibi şeyler atalete uğrardı.Allah mü'minler ve iyi kullarla , kafir ve facirleri önleyip savmasaydı yeryüzü ve içindekiler helak olurdu.Mümin vasıtasıya kafiri,salih kul vasıtasıya faciri önleyip savar.Efendimiz şöyle buyurmuştur:"Şüphesiz ki Allah Teala, salih müslüman sebebiyle komşu evler halkından yüz kişiden belayı savar."diyerek Bakara 2/251 ayetini okumuştur.Bu ayette mülke hakim olmanın faziletine tenbih vardır."DİN VE MÜLK İKİZDİR"sözü gereğince birin yükselmesi,diğerinin de yükselmesi demektir.Çünkü din esas mülk bekçidir.Esası olmayan şey yıkılır,bekçisi olmayansa zayi olur.
İnsanlar,peygamberlerinin hüccetleri zahir olmasına rağmen ,riyasetleri altına girmiyorlardı.Dolayısıyla gerek lisanla davet ve tebliğ,gerekse kılıçla mücadele ihtiyacı beliriyordu.Her asırda dini müdafa ve cihad edecek halifelerin olması gerekirdi.İşte Allah'ın insanların bir kısmı ile diğer kısmını önleyip savması budur.Açık savma şu dört vasıta ile olur:PEYGAMBER,HÜKÜMDAR,HAKİMLER,VAİZLER.
Peygamberin otoritesi umum ve husus zahir ve batın herkes üzerinedir.
Hükümdarın otoritesi herkesin yalnız zahirinedir.
Hükemanın otoritesi , herkese değil ,sadece belirli özel kimseleredir.
Vaizlerin otoritesi ise ammenin batınları ,iç dünyaları üzerinedir.
Gizli savma ise akıl ile olur.Aklın otoritesi ,kötülüklerin çoğundan insanı korur,aynı zamanda kişinin,başında bulunan hükümdara uymasını ve onun emirlerine sarılmasını sağlar.
Mevlana Vakfı İSKENDERUN
İnsanlar,peygamberlerinin hüccetleri zahir olmasına rağmen ,riyasetleri altına girmiyorlardı.Dolayısıyla gerek lisanla davet ve tebliğ,gerekse kılıçla mücadele ihtiyacı beliriyordu.Her asırda dini müdafa ve cihad edecek halifelerin olması gerekirdi.İşte Allah'ın insanların bir kısmı ile diğer kısmını önleyip savması budur.Açık savma şu dört vasıta ile olur:PEYGAMBER,HÜKÜMDAR,HAKİMLER,VAİZLER.
Peygamberin otoritesi umum ve husus zahir ve batın herkes üzerinedir.
Hükümdarın otoritesi herkesin yalnız zahirinedir.
Hükemanın otoritesi , herkese değil ,sadece belirli özel kimseleredir.
Vaizlerin otoritesi ise ammenin batınları ,iç dünyaları üzerinedir.
Gizli savma ise akıl ile olur.Aklın otoritesi ,kötülüklerin çoğundan insanı korur,aynı zamanda kişinin,başında bulunan hükümdara uymasını ve onun emirlerine sarılmasını sağlar.
Mevlana Vakfı İSKENDERUN
Av.Şemsettin KESER
semsettin.keser@hotmail.com
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder