Cezbe ,kişiyi Allah’ın kendine çekmesidir.Bir mıknatıs
halidir.Cezbenin yönlendirmesi ile Hakk yoluna girdikleri için vusul ve vuslat
delilleri onlardan başkaca delil getirme külfetini kaldırmıştır.Nitekim Şibli’nin
hali buna örnektir.O,Hakka vasıl olduktan sonra kitaplarını su ile yıkamış ve
bunu yaparken de kitaplara şöyle
demiştir:”Siz ne güzel delilsiniz.Fakat ben maksada vasıl olduktan sonra artık
delil ile uğraşmam imkansızdır”.
Mesnevi’de şöyle denmiştir:
Göklerin damlarına çıktıktan sonra merdiven araman
anlamsızdır.
Parlak ayna saf ve cilalı bir halde iken onu cilalamağa
kalkışmak cahilliktir.
Padişah tarafından kabul edilip huzurunda oturduktan sonra
mektup ve elçi araştırmak çirkin bir şeydir.
İnsan diğer varlıklar arasında Hakk’ın emanetini yüklenen
tek varlıktır.Hakk’ın emaneti ise ,canibinden peygamberler vasıtasıyla akıp
giden uluhiyet feyzinin nurudur.Peygamberler ise bu kemali kabul etme hususunda en güzel
surette yaratılmışlardır.Hz.İsa gönlünü masivadan temizleyince kuş sureti
yapmış Allahın izniyle kuş uçmuştur.Ölü dirilmiştir.alaca hastası
iyileşmiştirGörünüşte bu fiilleri isa yapmış gözüksede asıl kaynağı hazret-i uluhiyettir.Bu
mercek şeklindeki bir cam parçasının güneşin ışıklarını toplayıp altındaki
cismi yakmasına benzer.Görünürde yakma fiilinin kaynağı mercektir.Hakikatta ise
yakma sıfatının kaynağı güneştir.Mercekte,güneşin bu hususiyetini gösterme
kabiliyeti vardır.Mercekte güneşin sıfatları görünür.Fakat güneş merceğin içine
hülul etmemiştir.İşte Mucize gösterme hususunda peygamberlerin durumu ile
Keramet gösterme konusunda büyük velilerin durumu da aynen böyledir.Yalnız bir fark
vardır.Peygamberler bu makamın asıl sahipleri,Velilerse onların tabileridir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder