1.Hayvanlar
gibi,öldükten sonra hasredilmeyecek olan nefislerdir
2.İnsanların,meleklerin,cin
ve şeytanların nefsi gibi,dünyada ölüp ahirette hasredilecek olan nefislerdir.
3.Dünyada
ölüp hem dünyada hem ahirette hasredilecek olan nefislerdir ki
bunlar;İnsanların havassının nefisleridir.Nitekim Peygamberimiz (sav):”Mü’min
her iki dünyada da diridir”buyurmuştur.Hz.Peygamber’in “Ölmezden evvel
ölünüz”hadisi şerifi ile işaret ettiği gibi,bu nefisler için dünyada manevi bir
ölüm mevcuttur.Ölmeden evvel ölmek demek,Allah için,Allah’la birlikte Allah’da
fena bulmak demektir.O nefislerin dünyada manevi bir hayatları vardır.Şu ayet-i
Kerime buna işaret etmektedir:”Ölü iken kalbini diriltip;insanlar arasında
yürürken aydınlatacak bir nur verdiğimiz kişinin durumu,karanlıklarda kalıp
çıkamayan kimsenin durumu gibimidir?(En’am 6/122).Bu ayette nur verme
durumundan maksat:Allah’ın nuru ile baki olmaktır.”Her nifis ölümü
tadacaktır”ayetinde her nefsin,fena fillaha istidadı olduğuna işarettir.O halde
mutlaka nefsin ölmesi gerekmektedir.Kimin nefsinin ölümü normal ölüm
sebeblerine bağlı olursa,hayatı da normal sebeplere bağlı olur.Kimde Allah’da
fena bularak nefsini öldürürse ,Allah’la beka bulur.
Bu dünya
hayatı ve bu hayatın nimetleri,ancak gurura kapılıp tuzağa düşenlerin aldandığı
bir “aldanma meaından başka bir şey değildir.”
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder