Keşşaf
isimli tefsirin sahibi Zemahşeri der ki:”Bu,alimlerin bildiklerini ve hakkı
insanlara açıklamalarının ;yani zalimlerin işini kolaylaştırmak,onların nefsini
hoş tutmak, onlardan bir şeyler koparabilmek, ya da herhangibir çıkar ve dünya
malı elde etmek, yahut hakkında hiçbir delil ve delil emaresi bulunmayan
konularda takiyye yapmak,yahutta ilim cimriliği veya bildiklerini kendisinden
başkasına aitmiş gibi görülmesinden duyduğu kıskançlık gibi bir takım fasit
maksatlar yüzünden gizlememeleri için bütün alimlerden alınmış bir söz olduğuna
kafi bir delildir.İnsanlara hakkı açıklamayıp ,herhangibir şeyi gizleyenler bu
ayetin tehdidi altına girmektedirler.
Hikaye
edilir ki Haccac,Hasan Basri hazretlerine hitaben:”Nedir bu seninle ilgili
olarak bana ulaşanlar?”diye bir mektup göndermiş.Hasan basri cevaben:”Sana
ulaşanların hepsini ben söylemedim.Benim söylediklerimin hepsi de sana
ulaşmamış”.Haccac;”Nifak,ayaklar altında,rezil rüsvay ikenbaş tacı edilip kılıç
gibi boyna asılır oldu”diyen sen değilmisin “deyince Hasan
basri:”Evet”demiş.Bunun üzerine Haccac:”Peki biz böyle bir sözü kerih ördüğümüz
halde seni bu sözü söylemeye iten nedir?”diye sormuş.Hasan Basri de
cevaben:”Çünkü Allah Teala kendilerine kitap verilenlerden “Onu insanlara
mutlaka açıklayacaksınız,onu gizlemeyeceksiniz”diye misak
almıştır”demiş.Bugün,kaç tane alim mevcuttur ki zalim hükümdara karşı hakkı
söyliyebilsin.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder