Bir insanın fiilleri ve sözlerinin sebebi içinde olan fikirlerdir.Fikirler gizli ama eseri olan fiiller ve sözler aşikardır.Sözler ve fiiller bir şahit gibidir ki fikirleri anlatır.Fihi Ma Fih isimli eserinde Hz.Pir şöyle buyurur:"Bir adamı tanımak istersen onu söylet,sözünden bilirsin.Eğer yankesici olursa,bir kimse de ona "Adamı sözünden tanırlar"demişse ,o yankesici kelamına dikkat eder.Zabıta memuru onu anlayamaz.Bu halde onun huzurunda sükut et ve kendini ona ver ve sabret!Belki onun ağzından bir kelime fırlar;ve eğer fırlamaz ise belki senin dilinden arzun hilafına bir kelime fırlar.veyahut hatırında bir söz veya endişe baş vurur.O endişeden ve sözden onun halini anlarsın.Çünkü ondan müteessir oldun ve o onun aksi ve ahvalidir ki senin derununda zuhur etti".
Nefsani maraz ve hastalıkları olan kimselerin fiil ve sözleri idrar mesabesinde olup ,cisim doktoru hastalığı bu idrarı tahlil ederek teşhise çalışır.İnsan-ı Kamil ise,ruha ve kalbe nüfuz ettiğinden insanın fiil ve sözüne ihtiyaç duymaz.Ruhuna nüfuz ettikten sonra ayn-ı sabitesini müşahede ederek ehli imandan olup olmadığını anlar.Bu nedenle güzel söz ve güzel fiille onlar kandırılamaz.Zenginin yanında eline,Alimin yanında diline,Evliyanın yanında kalbine sahip ol sözü buradan gelir.
Nefsani maraz ve hastalıkları olan kimselerin fiil ve sözleri idrar mesabesinde olup ,cisim doktoru hastalığı bu idrarı tahlil ederek teşhise çalışır.İnsan-ı Kamil ise,ruha ve kalbe nüfuz ettiğinden insanın fiil ve sözüne ihtiyaç duymaz.Ruhuna nüfuz ettikten sonra ayn-ı sabitesini müşahede ederek ehli imandan olup olmadığını anlar.Bu nedenle güzel söz ve güzel fiille onlar kandırılamaz.Zenginin yanında eline,Alimin yanında diline,Evliyanın yanında kalbine sahip ol sözü buradan gelir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder