Halbuki
hakikatte hem Bestami,hemde Şems-i Tebrizi tam anlamıyla kamildirler.Şu kadar
var ki Bistami riyazet yoluyla,şems ise marifet yoluyla Hakk’a vasıl
olmuşlardır.
Allah’a
giden yollar ise pek çoktur.fakat riyazet yolu pek sağlam ve güvenilirdir.Zühdü
galip olan kimseye bir müddet maneviyat yolu açılmayabilir.Fakat açıldığında da
varacağı yere bir defada varır.
İşte bu
sebepledir ki şeriat ve tarikatta kemal noktasına ulaştığı için Hallac,kendini
zaptedememiş ve bilinen uslubü ile işin hakikatını ifade etmek durumunda
kalmıştır.
Allah’ın inayeti insanı önce kabule,sonra zühd ve
riyazete ,daha sonra aşk ve hale,en sonunda da hakikat alemine götürür.”Allah
Tealaya giden yollar ,mahlukatın nefesleri sayısıncadır.Herkes bir yoldan Allah’a
ulaşır”Bu ise belli olmadığı gibi ve insanların zannettiği gibi de
değildir.Çünkü zahiri usluptan farklıdır.Allah Tealaya “Evlere kapılarından girin”(Bakara 2/189)buyurmuştur.Dolayısıyla
sözden maksat her bir kimse için uygun olan yoldur.Vuslat yolu ise takva ve
zikirdir.İlahi kitaplar Allah’dan rahmet ve inayet olarak gelmiştir.Peygamber
efendilerimizde kim onlara tabi olur ve getirdiklerini kabul ederse bütün
kötülüklerden kurtulur,dünya hapishanelerinden çıkarak melekut-u alaya kanat
açar.Himmetin tesiri büyüktür.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder