İKSİRİ A’ZAM MÜRŞİDİ KAMİLDİR.
Tasavvufda her şey taleple başlar.Talib
durumunda olmak tasavvufun ilk koşuludur.Allah7ı bulmak için ısrarla istemek
gerekir.Aşık olma makamına kadar hep tek taraf söz konusudur.Aşk, sevginin bir
üst mertebesidir.; fenafillah makamıdır.isim değişebilir ancak zat asla
değişmez.İlk varolan “Hakikat-ı Muhammediyye”dir.Bütün esma ve eşyanın aslı
odur.Etrafımıza baktığımızda bsütün canlıların üzerinde Allah’ın “Hayy” isminin
tecellisini görürürüz.Allah7ın isimlerinden bize bildirilenler
doksandokuzdur.Bildirilmeyen sınırsızdır.Mahlukatın üzerinde bunların
tecellileri farklı farklıdır.Allah7ın tüm isimlerinin üzerinde tecelli ettiği
varlık eşrefi mahlukat olan insandır.Peki , tüm insanların bu tecellilere
mazhar olması mümkünmüdür? Değildir.Çünkü insanlar farklı farklı
mertebelerdedir.Her varlık kendisi için mümkün olan en üst seviyeye çıkmak
ister.Bunun için iksiri a’zama ihtiyaç vardır ki bu insan için “hakikat-ı
Muhammediyye” dir.Tasavvufda bir alt mertebede olan insanı bir üst mertebeye
çıkaran kişiye mürşid-i kamil denir.
Varlık alemi çeşitli sınıflara
ayrılmıştır.İnsanat, hayvanat,nebatad,cemadat.İnsan dışında bunların arasında
bir geçiş söz konusu değildir.Yani insan isterse öyle bir hnayvan olur ki
hayvan bile ona hayret eder.Ve yine isterse meleklerin bile gıpta etitği bir
varlık olur.İşte en alt seviyede olan insanı , insan-ı kamil seviyesine
çıkarmaya çalışan ilim tasavvufdur.
Makam Allah ile kul arasında bir
manadır; riyazat, mücahede ve ibadet ile elde edilir.Ancak bir makamın hakkı
verildikten sonra diğerine geçilebilir.MAKAMLAR Hakk'a kurbiyet için ihdas
edilmiş vasıtalardır.Herkes ve her şey aslı itibarıyla ait olduğu yere dönmeli
ve bunun için çalışmalıdır.
Zübde-i alem Hz.Muhammed
efendimizdir.Ortada tek bir hakikat vardır.Fakat anlıyabilmemiz için
mertebelere ayrılmıştır.Makamsızlık makamına ulaşmak ferdin amacıdır.İkiliğin
ortadan kalkması ve sailkin tevhid enli olmasını sağlayan vesile bu
makamlardır.Salik bu yolda ikilik ortadan kalkıncaya kadar yürür.Allah’la kul
arasında zulmani ve nurani hicablar kalkar .Salik öyle bir makama gelir ki
“Benlik” kalmaz
Her makamın insan ruhunda meydana
getirdiği tesir ve zevk farklıdır.Bu makamlar:
1-) Nerede olursak olalım Allah7ın
bizimle olduğunu, her şeyi iihata ettiğini hissetmektir.
2-) Allah7ın vahdaniyetini müşahede
etmektir.
3- Salikin, Allah’ın kendisine ,
kendinden daha yakın olduğunu hissetmesidir.
4- Basariyeyyet makamı, salikin tüm
yaptığı hareketleri Cenab-ı hakk’ın gördüğünü yakinen hissetmesidir.
5- Allah7ın kalbden geçeni bildiğini
hissetmesidir.Bu MAKAMDA Allah’a dua ihtiyacı dahi duyulmayabilir.Bu makam
ilmiyye makamıdır.
6- Failiyyet makamıdır(Tevhidi efal)
7- Mülkiyet makamıdır.Kişi Zatının ve
bütün her şeyin sahibinin Allah olduğunu hisseder.
8- Hayatiyyet makamı . Ebedi hayatın
Allah7a ait olduğunu hissetmektir.
9- Mahbubiyyet makamıdır.Muhabbet, salih
amellerle gerçekleşir
10- Şuhudi ve tevhidi murakabe
makamıdır.Burada kişi her tarafda Allah7ın tecellilerini görür.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder