14 Haziran 2025 Cumartesi

HALVET VE İNZİVA

 

HALVET VE İNZİVA BİR BİLGİLENME YOLUDUR.

Buna aydınlanma yoludurda denilebilir.Sufiler insanlar arasındaki tez –anhtitez-sentez sürecinin sonucunda açığa çıkacak bilgi ile uğraşmazlar, her türlü tartışmaya gerçek sufiler katılmaz.Çünkü İbni arabi’nin tabiriyle:” Muuhakkikler sui edep bir konuşmaya katılmazlar.Zaten onlar susunca bereket de kalktı..keşf ve şühud yolu; münazara, mücadele,ve her ne olursa olsun karşı tarafın delillerini çürütmeye çabalama gibi tarzları kaldırmaz.Çünkü her tarz sonunda sahibine döner.Sahibi vücud olan muhakkik ise elde ettiği şeyle zaten mutlu ve mesuttur.

Hak ancak keşfi ilimlerle bilinebilecektir.Sufilere göre hikmet , delaleti nebevi ile elde edilen bmlir ilmi huzuri  olduğundan onu elde etmek için ilk atılacak adım tıpkı bütün nebilerin yaptığı gibi riyazet ve halvetler neticesinde o hazır-oluşu gerçekleştirmektir.Zira “Kime hikmet verilmişse ..” (Bakara 269) ayetinde belirtildiği üzere “hikmet” in bu verilen ve tümden gelen yapısının muhatabı olmak  ancak sufi şairin “Padişah konmaz saraya hane mamur olmadan” deyişinin işaret ettiği temizliği yapmakla gerçekleşecektir.Sufiler bunu , Kur’an da geçen “Men tezekka “ (Şüphesiz temizlenen kimse kurtuluşa ermiştir” A’la 14) ayetinden istidlal ederler.Yani kirli nefisle pak olanı bulamazlar.Kir ve Pak bir arada bulunmaz.Zıttırlar.Kir varsa pak olmaz.Pak varsa kir yoltur.İibadet, riyazet,halvet amellerinin kendisi bilgi alıcısı değil aracılık eden bir vasıtadır.Bu ameller neticesinde kişide bir nur oluşur  ve bu nur ile ancak hakk7ı tanıyabilirler.

Niyazi Mısri :” Savm u salat ü Hac ile sanma biter zahid işin/ İnsan-ı Kamil olmağa lazım olan irfan imiş” beytki tam buna işaret eder.İbadetlerin  yeri gelip Kul Allah arasına perde olma ihtimali de vardır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder