“AH
BİR GÜN ALTIN OLABİLSEM”
Her
şey canlıdır.Cemadat denilen taş, toprak ,cansızlar dediğmiiz alem
canlıdır.Birbirleri ile konuşur.Her canlının iyisi ve kötüsü vardır.Taşların
bile iyisi ve kötüsü vardır.Cemadat denilen (cansızlar), Nebatat denilen
mitkiler, Hayvanat denilen hayvanlar ve İnsaniyat denilen insanlanlık
katmanları bir tekamül katmanladır.Altta bulunan bir üst katmana çıkmak
ister.Cemadatd bir nebat olmayı diler,nebat, hayvanat sınıfına yükselmeyi
ister.Hayvanat ise İnsaniyet mertebesine yükselmek ister.İinsaniyet
mertebesindekiler ise bir üst mertebe olan Melekiyet ve daha ötesine çıkmak
ister.
“İnsanlar madenler gibidir” der
Efendimiz SAV. Bugün madenlerin değer itibarıyla farklılıkları
vardır.Madenlerin imamı altındır.Ancak her madende altın vardır ancak altın
partiküllerinin enu çok olduğu maddeye biz altın demekteyiz.Topraktan altın
çıkar.Bakır da dahi altın vardır ama pek az.Bu nedenle her maden “Ah! Bir gün
altın olsam” diye bir özlem içindedir.Eskilerin simya , bugünün kimya dediği bu
ilim madenler arasındaki ilişkiyi araştırır.En büyük halayi mladdeyi altına
dönüştürebilmek .İnsanlık aleminde de bu özlem vardır.Her eli ayağı olan insan
denilemez.Çünkü haylvanlık derecesinde kalmış , nefsin tüm kötü huylarını
taşıyan nefsi emmarede boğulmuş kimsenin insanlıkla alakası olmaz.İnsaniyetteki
zirve insanı kamil olabilmektir.İnsanın peryotları vardır.İnişleri
çıkışları.Bazen inzsaniyet mertebesine çıkar sonra nefsine uyup hayvaniyet ve daha
aşağı mertebeye iner.Ruhani alemde de peryodlar vardırBu iniş ve çıkışlar önce
altı ayda bir olur sonra üç aya iner.Manevi hayatı disiplin altına almaktaki
maksat bu peryodları sıkıştırmak , cezbeyi haftada bir ,günde bir hatta daim
hale getirmektir.Her daim hale gelmiş cezebeye “huzur-u daim” denilir.Bu hale
sahip insanlara veli, insanı kamil denilir.İnsanı kamil meleklerden dahi
üstündür.Melekler bazı insanı kamilleri ziyaret için yeryüzüne inmek için izin
isterler Allah Teala’dan .İinsanların bir çoğu hayvani özellikler
taşır.Tasavvufda mesela
akrep,at,kedi,köpek her biri ayrı manaya gelir.İnsan bu özelliklere sahip
olduğu müddetçe hiçbir zaman gerçek manada insan olamaz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder