BİLGİYE ULAŞIMIN FARKLI YOLLARI
Biilgiye ulaşmanın yolları açısından
başlıca şu iki ayrım yapılmıştır: Mantık ve istidlallerle bilgiye ulaşanlar (tarikul ehlin nazar ve istidlal) ile
riyazet ve nefisle mücahede tecrübesi yaşamak suretiyle uulaşanlar(tarikü ehlirriyaze vel mücahede) , nazar yoluyla bilgiye ulaşanlar(tarikun
nazar) ile arınma yoluyla bilgiye ulaşanlar (tardikutt tasfiye). Elde ediliş
şekilleriyle farklılaşan bilginin kendisi de bu tasniflerden ikiye ayrılarak
anlatılmaktadır.VEhb yoluyla alınan iblgiler ile çalışarak ele geçirilen
bilgiler (ulumül kesb).En yaygın ayrım ise maddi ilimler ve Manevi ilimler
şeklindedir.Yahut Batını ilimler ve zahiri ilimler şeklindedir.
İbni Rüşd,İbni Arabi ile karşılaştığında
ona su soruyu sormuştur:”Keşf ve feyzi ilahide bulduğun şey bize
mantığın(nazarın) verdiği şey midir?İbni arabi bu soruya paradoksal cevap
vermiştir.Cevabında kendi din felsefesinde dikey boyutu ve tümden gelimi esas ,
yatay boyutu ve mantıksal çıkarımları ise ilki ile irtibatlı ama tali olarak
kulanmakta olan sufi metafizikçilerlerle bunlardan yalnız ikincisini izleyen
düşünürler arasındaki temel farkı göstermiştir.Genç bir sufi olarak İbni arabi
bu soruya bir yönüye “evet” bir yönüyle “hayır” demiştir.Her iki yolu da
yerinde kullanya bir itirazı olmamışıtr.Bu ikili ceveabın dihde bir çok zahiri
delilleri vardır:Mesela “Allah’dan
korkun ki Allah da size öğretsin(Bakara
282), “Bizim için gayret edeni biz yolumuza ulaştırırız(Ankebut 69),” Eğer Allah’dan
korkarsanız O da size iyiyi kötüden ayırdedecek bir anlayış verir(Enfal 29)
ayetleri delil gösterirler. Bu yol avama kapalıdır.Ancak bu yol tüm insanlar
için seçilmiş yol değildir.
Sufiler, Kur’an’da hem enfüsi hem afaki iki tarzın olduğun beyan
ederler. Hakk7ı bilebilecek aklın dikey olanakıl(aklı mead) olduğun ileri
sürerler.Yani sufiler yüksek metafizik bilgisinn keşf ve tecelli ile elde
ederken tarlalarını akıl ve mantıkla sürerler. Gerçek sufiler aklı ve nazarı
reddetmezler ancak iş Tanrı7yı bilmeye gelince bunları yetersiz
bulurlar.Mevlana’nın tabiriyle aklın adını kötüye çıkartan aklı cüzidir.Uuhrevi
işleri Aklı küll bilir, dünyevi iiişleri ise aklı cüzi bilir.Sufiler bu iki
aklı da yerinde kullandıklarından iki kanatlı tabir olunurlar.(Zülcenaheyn).
Kesbi bilgi(çalışarak elde edilen bilgi)
Vehbi bilgiye götürdükleri oranda faydalıdır, yoksa kişiyi saptırmaktan başka
işe yaramaz.Mevlana hazretleri buyurmuştur ki:Faydalı akıl sbeni hastalık
esansında doktora kadar götüren akıldır.Ancak doktora gittikten sonra bu akıl bırakılır Doktorun aklı devreye
girmelidir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder