Tasavvuf konusunda sohbete şu hadisi kutsi ile girilir:"KÜNTÜ KENZEN MAHFİYYEN FEAHBEBTÜ EN U'REFE FE 'HALAKTÜL HALK-A Lİ U-REFE"(Ben gizli bir hazine idim, yani her türlü suretten soyutlanmış bir varlık idim.Bilineyim istedim de tüm yaratıklarla birleşip kendime muhabbet için halkı ve alemleri halk ettim).Bilinmekliğini istemek Ledün ilmi olarak zuhura çıkmıştır.Ledün ilmi ise güzel olduğu kadar herkese açılmayan ,bildirilmeyen ilimdir,sırdır.
Ledün ilmi,Allah ile ilgili bilgi ve sırlara ait ilim, gayb ve marifet ilmidir.
Efendimiz (sav)'e "Sana üç ilim bildirdik.Birini herkese(ŞERİAT),İKİNCİSİNİ İSTEYENLERE(TARİKAT)ÜÇÜNCÜSÜNÜ İSTEDİĞİNE"BUYRULAN ÜÇÜNCÜ İLİM "LEDÜN İLMİDİR"
Taha suresinin 114 ayetinde geçen "KUL RABBİ ZIDNİ İLMEN"(Rabbim ilmimi artır "de)buyruğundaki ilim Ledün ilmidir.
Hakikat , gerçeklerin tahsil edildiği, Hakk'ın gaypta değil mutlakta, yaşamın içerisinde, yaşamla birlikte zikredildiği ilim olması sebebiyle , aşığı maşukuna kavuşturacak olan ilim olması sebebiyle güzeldir.Geliş yeri ise Hakk'tandır.Bu güzel ilim "Aşığın aşkını,fasığın fıskını artırır" buyrulduğu üzere zikri hale çeviremezsek irfaniyete eremeyiz.Aşkı oluşturamazsak nispet varlığımızdan arınamaz,maşuka ulaşamayız.Bu sefer ilim bizde ikinci bir benlik oluşturur ki o da zulmaniyet barındırır.İlim ,aynı ilim, ilimde kusur yok; sen ilmi sahiplenip kendini var etmeye , Hakkı ispat etmek yerine kendini ispat etmeye başladınmı Firavunlaşmışsındır.İlim var hal yok ise halimiz firavun gibi olur.
Bu nedenle Niyazi Mısri demiştir ki:
Zehi kenz-i hafi kandan gelür her var olur peyda
GĞehi zulmet zuhur eder gehi envar olur peyda
(Güzel ve gizli hazine ondan gelir oluşur.Ya zulmete dönüşür ya da nur oluşturur)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder