KADERDE YAZILI OLAN MUTLAKA VUKUBULUR
Ancak muallakta olan , kesin olarak
hükmedilmemiş olan meselelerde sadaka ve
emsali şeyler etkili olabilir.Nitekim Efendimiz SAV buyurmuştur ki:” Sadaka ve
sıla , diyarları onarır ve ömürleri artırır”
Tahkik erbabından bazıları demişlerdir
ki: Mukadderat iki çeşittir.Birincisi külliyata; ikincisi cüziyata aid olan.
İnsana mahsus olan külliyat, Efendimizin sav haber verdiği şu dört şeydir:
Ömür-rızık-ecel-saadet veya şekavet.
Bu dört şey asla değişiklik kabul
etmez.Bu hususta sılai rahim gibi bazı ibadet ve duaların tesiri olmaz.Ancak
farazi bir fayda mülahaza edilir.Şöyle ki: Sılai rahim öyle hayırlı bir iştir
ki öğer ömrü uzatıp rızkı artırmak mümkün olsa bunu ancak sılai rahim
yapabilirdi.Bir hikmete binaen , farzı muhal bir şeyle istidlal caizdir.Buna
misal olarak ayeti gösterebiliriz”De ki
:” Eğer Rahman'ın çocuğu olsaydı (O’na) tapanların ilki olurdum.(Çünkü
çocuğa saygı, babasına saygı demektir.Fakat böyle bir şey olamaz.).(Zuhruf 81)
Cüziyata ve bunun ayrıntılı kısımlarına
gelince , bunların, insan için husule gelmesi bir takım sebeb ve şartlara
bağlıdır.Dua, kesb,say ü gayret ve kasd gibi şeyler , bu sebeb ve şartlara
örnek teşkil eder.Yani cüzi meselelerde , sebeb ve şart olmaksızın , bir şeyin husule
gelmesi takdir olunmaz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder