19 Mayıs 2025 Pazartesi

İBRAHİM PEYGAMBERİN KESTİĞİ DÖRT KUŞ

 İBRAHİM PEYGAMBERİN KESTİĞİ DÖRT KUŞ

Dört kuş ile nefiste buluna ndört manaya işaret edilmiştir.Tavus ziyneti, Karga emeli, horoz şehvetikartal (yahut kaz) hırsı temsil etmektedir.Bundan hareketle kim mücahede ile nefsini boğazlamazsa müşahede ile kalbini diriltemez.

Mesnevi’de gelmiştir ki:

Tavus kuşunun hırsı kazın hırsının elli katıdır.

Şehvet hırsı yılana , makam hırsı ejderhaya benzer.

Kazın hırsı, baş olma sevdasında ondan yirmi derece fazladır.

Yemek yiyen yüz kişi bir sofranın etrafına sığar

Lakin baş olma sevdalısı iki kişi cihana sığmaz

Kara karganın gak gak diye nara atması,

Daima yiyip içmek, bu dünyada ömür sürmek içindir.

Nitekim İblis-i lain de Cenab-ı Hakk teala’dan

Kıyamete kadar ömür ve hayat talebinde bulundu

Hayat da ölüm de Hakk ile olursa güzeldir.

Hakk’tan uzak bir abı hayat , su değil ateştir.

Hakk7ın rızasını talep edenlerin hayatı hoş ve güzeldir

Karganın hayatı laşe ve dışkı yemekten ibarettir.

Dört kuştan murad, insan çamurunu oluşturan dört unsurdan doğmuş sıfattır. Bunlar toprak,su, hava, ateştir.Her bir unsurun kendin yakın diğer bir unsurla birleşmesinden ikişer sıfat doğmuştur.Toprak ve suyun birleşmesinden HIRS VE CİMRİLİK ortaya çıkmıştır.Bu iki sıfat birbirine çok yakındır. Biri bulununca muhakkak diğeri de bulunur.Ateş ve havadan öfke ve şehvet meydana gelmiştir. bunlar da birbirine yakındır ve beraberce bulunurlar.

Bu sıfatlardan her birinin, sükunet bulmaları için kendisinden yaratılan birer eşleri vardır. Havva ve Adem gibi. Bunların birleşmelerinden bir takım sıfatlar ortaya çıkar. Hırsın eşi hased, cimriliğin kin ,öfkenin kibirdir. Şehvet için hususi bir eş yoktur.O herbir sıfatın maşuku durumundadır.her sıfatın ona bağlanan bir yönü vardır.

Bu yedi kötü sıfat cehennemin yedi kapısını temsil eder. Halk durumlarına göre bu yedi kapıdan cehenneme girer.Her kapı için ayrılmış yedi zümre vardır.Bir kimsede Bu sıfatlardan hangisi üstün olursa o sıfatın temsil ettiği kapıdan cehenneme girer.

Hırs cimrilik , şehvet ve öfke gibi sıfatlardan herhangi biri bir insanın ruhani cevherine üstün gelirse onun safiyetini bozar ve vatanı aslisine dönmesini engeller. Fakat şeriatın emri ile bu sıfatların güçleri kırılır, kuvvetleri azaltılır, nurları söndürülür ve etkileri yok edilip , ayrı ayrı parçaları birleştirilip dörde taksim edilir  ve ruh ve nefis  ve kuvvet dağları üzerine konulursa bu parçalardan her biri kuvvet bulur ve gelişir. Nihayet ruhi insani tasarrufta bulunarak bunları diriltir. Neticede kötü vasıfları yönünden ölü olan bu sıfatlar ruhani ahlak ile diri durumuna geçer.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder