İş'ari tefsirler bu ayeti şu şekilde de yorumlarlar:"La ilahe illallah"asasını taş kalbe vurmak gereklidir.Tevhid kelimesinde bir nefy, bir ispat olmak üzere iki dal vardır.Bunlar,insanın iç alemini nefs sıfatlarının karanlıkları istila ettiğinde nur saçarlar.; ışık verirler. Kalbe kelime-i tevhid asasıyla vurulunca , taşlaşmış;hatta ondan da sert hale gelmiş kalbe hikmet sularının fışkırdığı on iki pınar açılır.Çünkü "La ilahe illallah " kelimesi on iki harf olup , her birinden bir pınar fışkırır.
İnsanda bulunan on iki sıfatın beşi ,dış duyular (havassı zahire);diğer beşi iç duyular (havassı batıne) diğer ikisi de kalb ve nefistir.Bu organlardan her birinin kelime-i tevhidin her bir harfine ait bir meşreb ve özellik vardır.Bu duyuların herbiri , lider ve komutanın sevk ettiği kaynağa gider. Kimi kaynaklar soğuk ve tatlı, kimisi tuzludur.Nefis, kuruntu ve şehvet pınarlarına koşar; kalb, takva ve taat pınarlarından içer.Ruh ise keşf, müşahede ve hakaik pınarlarından dökülen ilahi sırlara rağbet eder.Sıfat-/ı ilahiyyenin tecelli kâseleriyle marifetin hayat suyundan içer.Bunu onlara rableri içirir;içlerini temizler, ıslah eder.
İnsanda bulunan on iki sıfatın beşi ,dış duyular (havassı zahire);diğer beşi iç duyular (havassı batıne) diğer ikisi de kalb ve nefistir.Bu organlardan her birinin kelime-i tevhidin her bir harfine ait bir meşreb ve özellik vardır.Bu duyuların herbiri , lider ve komutanın sevk ettiği kaynağa gider. Kimi kaynaklar soğuk ve tatlı, kimisi tuzludur.Nefis, kuruntu ve şehvet pınarlarına koşar; kalb, takva ve taat pınarlarından içer.Ruh ise keşf, müşahede ve hakaik pınarlarından dökülen ilahi sırlara rağbet eder.Sıfat-/ı ilahiyyenin tecelli kâseleriyle marifetin hayat suyundan içer.Bunu onlara rableri içirir;içlerini temizler, ıslah eder.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder