Kıyamet günü startı haktır.Kimin "tartıları " ağır gelirse onlar kurtuluşa erenlerdir. ayette (A'raf 8) MEVAZİN (tartılar) kelimesi kullanılmıştır."tartı" ölçmektir.Ölçülen amellerdir.Tartılan şeylerin farklı olması ve ölçülerin de bir çok çeşitleri olması bakımından MEVAZİN kelimesi kullanılmıştır.Her kul için bütün davranışlarına göre ayrı ayrı adaletli teraziler konulur.Bedeninin vasıflarını ölçmek için bir terazi, ruhunun sıfatlarını ölçmek için bir terazi , sırrının hallerini ölçmek için bir terazi, hafisinin ahlakını ölçmek için başka bir terazi vardır.Hafi , rabbani ahlakın feyzini kabul etme kabiliyeti olan ruhani bir latifedir.Bu yüzdendir ki Efendimiz SAV "Mizana, güzel ahlaktan daha ağır bir şey konulmamıştır" buyurmuştur.Esas itibarı ile güzel ahlak yaratılmışların sıfatı değildir.Bilakis o alemlerin Rabb' inin ahlakıdır.Kullar ise o ahlakla ahlaklanmakla emrolunmuşlardır.
Kıyamet günü Allah katındaki terazi hakdan yana , doğrudan tarafa olanlar için ve iyi ameller hakkındadır.Batıl ve batıldan yana olanlar için ölçü ve tartı yoktur."Kıyamet günü onlar için bir terazi kurmayız"(Kehf 105) .
İbni arabi'ye göre Kıyamet günü mizanda tartılack olan ameller yalnızca şu yedi azadan sadır olan amellerdir.Göz, kulak,dil, el, mide , avret mahalli ve ayakların yaptığı amellerdir.Manevi ameller ise duyu organlarına dair teraziye girmiz onlar için ayrı terazi vardır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder