Evliyaullah’ın sözlerini ve hallerini dergi yazılarımızda işlemekteyiz.Bu işin nedenini Feridüddin Attar hazretlerinin Evliya menkıbeleri,sözleri ve halleri üzerine olan TEZKİRETÜL EVLİYA isimli kitabında önsöz olarak belirttiği ifadeleri nakletmeyi uygun bulduk.
Şeyh
Ali Dekkak aziz hazretlerinden sordular : hiç
erenler sözünü işitmekten faide var mıdır? Sorusu üzerine Şeyh buyurdu ki: erenler
sözünü işitmekten iki faide vardır; biri
odur ki; eğer dinleyen kişi talip ise
himmeti kuvvetlenip talebi çoğalır. istediğini bulur muradına nail olur,
ikinci faide odur ki; şayet bir insan
kendisinde bir benlik görürse bu benliğini ve gururunu kırar.İşidenin gönlü ruşen olur ve şeytan vesvesesini ve
dünya hırsını, masiva sevgisini anın içinden çıkarır, sadık ve kazibi fark eder
eğer kör değilse;
Şeyh Mahfuz (k.s) buyurur : (latezenil halka bimizanike vezzin
nefseke bimizanil kavm) ““Halkı kendi terazin ile tartma , kendini yakin
sahiplerinin terazisiyle tart ki onların erdemini, kendi müflisliğini
anlayabilesin” demişti.
Evliyanın bazısı hazreti Adem
sıfatlı ve bazıları hazreti İbrahim ve hazreti Musa ve İsa aleyhisselam sıfatlı
ve bir nicesi Hazreti Muhammed Mustafa Aleyhi vesellem selavatullahi ve
selamuhu aleyhim ecmain
sıfatlıdırlar. Bu meşayihi izamın birçoğu marifet ehlidir,
bazıları muhabbet ehlidir, ve bir çoğu da muamele ehlidir ve tevhid ehlileri olup
bir nicesi bisıfattır, şerh eylemeye gelmez.
Hz.Cüneyd Bağdadi’ye sordular :”Bu
hikaye ve rivayetlerde yani kıssa vemenkıbelerde mürit için ne fayda
vardır.Cevap verdi:”bunların sözleri , Aziz Ve Celil olan Allah’ın ordusundan
bir askerdir(Fetih suresi48:4,7 ; Müddessir 74:31) Şayet müridin kalbikırılır
vemorali bozulursa kuvvetlenir, o askerden medet bulur.Hak Teala’nın “Biz
Resullerin haberlerinde kalbin sebat verecek olanları sana hikaye ediyoruz (Hud
11:20)buyurmuş olması bunun delilidir.
Peygamber Efendimiz(SAV) “İyiler
anılınca gökten rahmet iner” buyurmuştu.
Bir insan üzerine rahmet yağan bir sora
kurarsa mümkündür ki ona bir fayda sağlamadan eli boş geri çevirmezler.
Kur’an ve hadisten sonra sözlerin en
iyisi olarak onlarınki ni gördüm.Evliyanın sözleri tamamıyla Kur’an ve hadis’in
şerhinden ibarettir.Her ne kadar onlardan değil isem de hiç değilse onlara
benzemiş olayım2 diye kendimi bu meşguliyetin içine attım.Çünkü Hadis-i şerifte
“Bir zümreyebenzeyen ondan sayılır” buyrulmuştur.
Cüneyd demiştir ki “Davacılara iyi
muamele ediniz kihakikat ehli olsunlar, ayaklarını öpünüz.Çünkü himmetleri yüce
olmasa idi pek ala başka şeyi dava edebilirlerdi.(Bu nedenle , hakikatın
peşinde olabilmeleri için iddiacı ve taklitçi sufilere ilgi ve yakınlık gösterin).
Kur’an ve hadisi anlıyabil.mek için ,
sözlük, sözdizimi,dilbilgisiilimlerini bilmek gerekir.Oysa halkın çoğu
bunlardan habersizdir.Oysasufilerin bunları açıklaması mahiyetindeki
sözlerinden halkda, aydınlar da nasibi almaktadır.
Zahir bakımından görüyoruz ki biri
aleyhinde aslı olmayan bir söz söylese o sözden dolayı söyleyene kinlenir,
yıllarca bu sözün tesiri devam eder.Batıl bir söz sende bu kadar çok etki
meydana getirdiğine göre açıktır ki farkına varmasan da hak söz bunun bin katı
fazla bir etki vücuda getirecektir.
Nitekim Abdurrahman Ekkaf’a
sordular:”Kur’an okuyan, ama okuduğunu anlamayan birisinin okuduğu şey onda bir
etki yaratır mı?
Şöyle dedi:” Bir insan bir ilaç içse
ancak içtiği şeyin ne olduğunu bilmesebunun üzerinde bir etkisi olur da kur’an
ın hiç etkisi olmaz mı?Kur’anın etkisi çok daha fazladır.Bir de bilerek
anlayarak okursa o zaman durum nasıl olur, varın siz kıyaslayın! Kim bilir kaç
bin çeşit faydası olur.Bir de anlamı bilir, onunla amel eder, gözünden nedamet
yaşları akıtırsa Hak teala onların hürmetine lütfuyla bir damla yaş için bir
günahkar bağışlar”.
İmam Ebu Yusuf Hemadani’ye Şu zaman
geçer ve bu taife perdenin arkasına çekilip gizlenirse selamette kalabilmek
için biz ne yapalım? Diye sorulmuş.O da “Her gün onların sözlerinden sekiz
sayfa okuyunuz.İmdi ben gaflet ehlinin böyle bir vird edinmesinin Allah’ın
doğrudan verdiği emir olarak görüyorum.” Diy cevap vermiş.
Hayrın şer sayıldığı zamanda olduğumuzu
gördüm.Bu zamanda kötü kişiler hayırlı insanları unutmuşlardır.Zamanımızda hüsranda
kalanlar , devlet ehli bahtiyar insanları unutmasın, kendi köşesine çekilip
inziva hayatı yaşayan kişileri araştırsın, rağbet göstererek onlar bakımından
esen devlet rüzgarı sayesinde ebidi saadete ersin diye tezkire hazırladım ve
“Evliya tezkireleri” adını verdim.
, dünya ehli, ahiret ehlini unutmayalar
ve rağbet edeler. Bu kitapta birkaç türlü faide vardır evvel oldur ki dünyayı
ademilerin gönlünden soğutur ikinci ahirete rağbet ettirir, üçüncü hak dostluğu adamın gönlünde belirir,
dördüncü: ahiret azığını çok ettirir bu gibi sözleri cem
eylemek cümle vacibattandır. Zira Kur'an
ve hadis şerhidir bundan yekrek kitap yoktur.Denilebilir ki ; bu kitap
iğdişleri ve eşcinselleri er yapar; erleri erkeklerin şahı yapar, erkeklerin
şahı olanları tek ve eşsiz er yapar.Tekleri derdin ta kendisi haline getirir.
Yarın kıyamet günü (hal tercümelerini
anlattığımsufiler belki bu vesileyle bu acizin haline bakıp şefeaat
ederler.Ashab-ı Kehfin köpeği gibi varlığım tamamıyla kemikten ibaret kalsa da
beni eli boş ve ümitsiz çevirmezler.
Naklederler ki Cemal Mevsili hazretleri
, Efendimiz SAV in kabrinin civarında aynı hizada olan bir yerde tek bir mezar
yeri bulmak için ömrünü harcamış.Maksadına ulaştıktan sonra mezar taşına şu
sözlerin yazılmasını vasiyet etmiş” Köpekleri ön ayaklarını toprak üzerine
yaymış bir haldedir”(Kehf suresi 18 ayet.
Rabbim!Bir köpek , dostlarının izi sıra
birkaç adım attı.Bu yüzden köpeği sahipleriyle aynı muameleye tabi tuttun.Aynı
şekilde ben de dostlarının dostu olduğumu ve onları sevdiğimi iddia
ediyorum.Kendimi onların eğerinin ipine bir torba gibi bağladım.Onların sözleri
ile meşgğul oluyor ve bundan vazgeçmiyorum.Rabbim ve benim ey ulu sultanım!
Gerçi bu sözlerimin hiçbir kıymeti yoktur.Ve bu yolun yolcularının yanında bir
hiç olduğumu da biliyorum.Ama onların sözlerini , hallerini, remizlerini ve
işaretlerini seviuyorum.Kayyumiyetinin vahdaniyyeti ve mutlak hakimiyetinin tebliği hakkı için
nebi ve resullerin tertemiz ruhları, Allah’a yakın melekler, yüce katında
değeri bulunan veli, arif ve alim kullar hakkı için bu zavallı gerip ileşu
zümre arasına perde çekme.Bu kitabı sana yakın olma derecesine ulaşmam için
vesile kıl.Senden uzak olma çukuruna düşmeme vesile kılma.Şüphesiz sen
yakarışları karşılıksız bırakmazsın “
Feridüddin
Attar hazretleri, bitkisel ilaç olabilecek malzemeleri sattığı için bu ismi
almıştır.Hz.Mevlana Efendimiz, babasıyla birlikte Belh’den Anadolu’ya doğru
yola çıktıklarında Nişabur’da Attar ile tanışmıştır.Henüz beş yahut yedi
yaşında olan Hz.Mevlana’ya “Esrarname” isimli kitabını hediye etmiştir.Attar’ın
şehadeti ile alakalı şu anlatılır.Çok ileri yaşlarda idi.Moğollar ,Anadoluya
kadar olan istila hareketinde bulunduğu şehri kuşatmışlar ve insanları esir
almışlar idi.Bir Moğol askeri, onu esir diyeköle pazarında satlığa
çıkarttı.Köle niyetine satılan Attar’a talip olanlar oldu, talip olan kişinin
verdiği fiyat için “Bu para az, benim değerim daha fazladır” diyerek satıştan
vazgeçirdi.Gün içerisinde bir çok alıcı talebi olsada hep aynı şeyi söylemekte
idi(“Benim değerim daha fazla ,bu fiyata satma” diye9.Akşam vakti yaklaşır iken
ortalık tenhalaşmış idi.Hamallık yapan bir kürt geldi satın almak için talepte
bulundu.Moğol askeri:”Karşılığında ne vereceksin? Deyince Alıcı Devesinin üzerindeki bir çuval samanı
gösterip bunu vereceğim dedi.Bu esnada Attar hazretleri söze karıştı:” Tamam
dedi.Benim değerim budur.hemen sat” deyince Moğol askeri kızdı, sabahtan beri
boşuna beklediğini anlayarak öfkelendi ve kılıcını çekip Attar hazretlerini
şehit etti.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder