15 Mayıs 2020 Cuma

ABDÜLHAMİT'İN FRANSIZ SEFİRİNE DAVRANIŞI

Bazı azınlıkların İstanbul'da taşkınlık yapması üzerine Sultan Abdülhamit onları başka yerlere sürdürüyordu.Avrupa sefirleri,azınlıklara haksızlık yapılıyor diye kendi aralarında toplantı yaparak aldıkları kararı Abdülhamit'e tebliğ etme ihtiyacını duyarlar ve Fransız sefirini sözcü olarak  gönderirler.Abdülhamit , kurduğu istihbarat sistemi sayesinde bu karardan anında malumat sahibi oldu.Sefir saraya geldiğinde Abdülhamit Sarayın bahçesinin balkonunda idi.Bahçede dolaştırılan pekmez köpüğü renginde bir arap atını seyretmekle meşguldü.Serifirin girdiğini görünce ona doğru döndü elini sıktı ve elinden tutarak balkona götürdü:"Şu aşağıda seyisin dolaştırdığı hayvanı görüyormusunuz?Bunlar bir çift olarak Möyö Felik For  tarafından bana hediye gönderildi.Bu hayvanlar "Perşeron" kırmalarıdır.renkler nadir tesadüf edilen Aonlardır.Bu rengi elde etmek için demir kır kısrakları al renkli aygırla çiftleştirmek suretiyle elde ediyorlar.Benim atlara karşı çok merakım var.Onları pek sevdim,fakat ne yazıkki eşi geçenlerde öldü.Acaba aynı renkte ve aynı cinste bir hayvan tedariki mümkün mü? dedi.
Sefir:"Haşmetmeab.Fransada hayvan yetiştiren büyük haralar var.bir çift arab  atı sipariş etmek mümkündür.Fransız ırkı kısmen Arap kısmen yerli ırkla melezleştirilen cinstir.arap atındaki hafifliği , yerli hayvanlardaki dayanıklılığı birleştirmek suretiyle güzel bir ırk elde edilmiştir.
Sulhan Hamid:"Verdiğiniz malumattan dolayı size çok teşekkür ederim, beni daima düşündüren bir meseleden kurtardınız.O halde tavassutunuzu benden esirgemeyiniz.
Sefir:İrade buyurursanız hemen esbabına tevessül ederim" dedi.
Sultan hamid:"O halde derhal size bedelini vereyim " dedi ve zile basarak içeri giren mabeynciye:"Beş yüz Napolyon getiriniz" dedi.
Beşyüz Napolyon bir at bedelinin çok çok üzerinde idi.Fakat Sultan hamid bunun mühim bir kısmını sefre dolambaçlı yoldan ihsan veriyordu.
Sefir parayı alınca ,Sultan saatine baktı:"Affedersiniz, namaz vaktim gelmiş, size veda ediyorum " dedi.Fransız sefir, sefirler meclisinin kararlarından hiç bir şey söyleyemeyerek ayrılmaya mecbur oldu.Dönüşte sefirler meclisine geldiğinde aynen şöyle söylemiştir:Hiçbir şey yapamadım, bu adam beni at canbazı yaptı"

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder