Muhalefet ve ayrılığın esası şuradan kaynaklanmıştır: Halk peygamberlerden (a.s) işitmiştir ki bu mevcudatın bir Rabbi vardır.Herkes Allah ve Allah'a mahsus sıfatlar hususunda bir şeye inandılar ve başkalarına anlattılar.Herkes birbirinin aksine inanmıştı,hepsi diğerini inkar etti ve inançlarını ispat ve başkalarının inançlarını nefyetmek için deliller ileri sürmeye koyuldular.Zannettiler ki kendilerinin bütün delilleri doğrudur,diğerlerinin zanları yanlıştır.Çünkü hepsinin ittifak ettiği "Aklın h yolu"birdir.Mademki aklın yolu iki olmuyor bunu şu hikaye en güzel şekilde izah eder:
Huiktaye edilirki şehrin bütün insanları kördü.Filin hikayesini işitmişlerdi.Onlar fili görmek istiyorlardı.Nihayet bir kervan geldi.Kervanın içinde bir fil vardı.Şehrin halkının ileri gelenleri gidelim de şu fili görelim dediler.Topluluk filin yanına geldi.İçlerinden biri eline uzattı filin kulağı eline geldi.Kalkan gibir bir şey hissetti.Bu adam filin kalkan gibi bir şey olduğuna inandıb.
Bir başkası elini uzattı , eline filin hortumu geldi.Direk gibi bir şey hissetti ve filin direk gibi bir şey olduğuna inandı.
Bir başkasının eline filin sırtı geldi.Bu adam filin taht gibi bir şey olduğuna inandı.Birisine filin ayağı denk geldi.Fili sütun gibi bir şey olduğuna inandı.
Sonra her biri kendi mahallesine giderek fili nasıl olduğunu anlatmaya başladılar.Mahalle halkı işittiklerine inandılar.Her kes kendi inancını ispat ve diğerinin delilini çürütmek için delil ileri sürmeye başladılar
Birisi şöyle dedi:Anlatıldığına göre fil savaş zamanı ordunun önünde tutarlar, bu sebepten filin kalkan gibi olması lazımdır.
Bir diğeri şöyle dedi:Naklederler ki fil savaş zamanı kendini düşman askerlerinin üzerine atar ve böylelikle düşman askerleri yenilir O halde fil direk/çomak gibidir.
Bir başkası Fil çok ağır yük taşır ona bir sıkıntı gelmez.O halde fil sütun gibi olmalıdır.Bütün aükıl sahipleri bilirlerki bütün delilleri ileri sürdükçe aralarındaki ayrılık genişler
Hakkın inayeti erişirde aralarında birisi görmeye muvaffak olur.Fili fil gibi görür ve onlara sizin fil hakkında söylediğiniz şeyler doğru değildir.Hak Teala beni görür kıldı.Fili olduğu gibi gördüm.Onlar gören kimsenin sözüne inanmazlar :Senin , Allah beni görür kıldı diye söylemen ,hayalden ibarettir,beynin sulanmıştır.Delilik sana sıkıntı veriyor değilse görücü olan bizleriz
Az bir kimse dışında gören kişinin sözünü kabul eden bulunmaz.Gerisi aynı cehaletlerinde ısrar ederler ve ondan geriye dönmezler.Aralarında gören kimsenin sözünü işiten , kabul eden ve muvafakat eden kimseyi de kafir olarak adlandırırlar.Herkes birbirini nefyetmek için delil getirirler.Ayet ve sünneti kendi inandıklarını ispat için tevil edip inançlarını doğrulama çabası içine girdiler
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder