1 Kasım 2016 Salı

SİYAH RENK

Tasavvuf kültüründe siyah renkle alakalı çeşitli kabuller vardır.”Tasavvufta siyah rengin özelliği  de gecenin remzi olmasıdır.Aynı zamanda ism-i zat ve alem-i celale işarettir.Zira bütün ilahi ve semavi tecelliler ,gecenin karanlığında zuhura gelmiştir.Sırr-ı miraç gece zuhur etmiştir.Dervişin tarikata girerken çeyizlenmesi gece vakti,akşam ile yatsı arasında olurdu.Derslerinin gece verilmesi bundan dolayı idi,bu sırra erişmek içindi.Siyaha hürmet ,saygı icabı siyah-ı şerif denilmesi bu hikmete binaen idi.Siyah renk renksizliğe yani Zat’a işarettir.Zatta bütün sıfatlar,isimler,fiiller,hüküm ve eserler bil kuvve mevcut olmakla beraber sütteki yağ gibi ,oturup susan bir insandaki konuşmak,dinlemek,iş görmek,yürümek vb.kabiliyetler gibi mevcuttur.Bu yüzden gece Zat'a ,gündüz sıfatlara benzedilmiştir.Mevlevi dergahındaki matbahlardaki post’a saka postu denir ve rengi siyahtır.Bu post’a saka postu denilmesinin sebebi Kur’ana göre suyun hayata sebeb olması ve orada “Her şey sudan hayat bulmuştur”(Enbiya 21/30)buyurulmasıdır.Aşıkta suya ihtiyaç duymakta,susuzluk hissetmektedir.Kendisi suya kanacak,sonrada aşıkları suya kandıracaktır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder