Tasavvuf
kültüründe siyah renkle alakalı çeşitli kabuller vardır.”Tasavvufta siyah
rengin özelliği de gecenin remzi
olmasıdır.Aynı zamanda ism-i zat ve alem-i celale işarettir.Zira bütün ilahi ve
semavi tecelliler ,gecenin karanlığında zuhura gelmiştir.Sırr-ı miraç gece
zuhur etmiştir.Dervişin tarikata girerken çeyizlenmesi gece vakti,akşam ile
yatsı arasında olurdu.Derslerinin gece verilmesi bundan dolayı idi,bu sırra
erişmek içindi.Siyaha hürmet ,saygı icabı siyah-ı şerif denilmesi bu hikmete
binaen idi.Siyah renk renksizliğe yani Zat’a işarettir.Zatta bütün
sıfatlar,isimler,fiiller,hüküm ve eserler bil kuvve mevcut olmakla beraber
sütteki yağ gibi ,oturup susan bir insandaki konuşmak,dinlemek,iş
görmek,yürümek vb.kabiliyetler gibi mevcuttur.Bu yüzden gece Zat'a ,gündüz
sıfatlara benzedilmiştir.Mevlevi dergahındaki matbahlardaki post’a saka postu
denir ve rengi siyahtır.Bu post’a saka postu denilmesinin sebebi Kur’ana göre
suyun hayata sebeb olması ve orada “Her şey sudan hayat bulmuştur”(Enbiya
21/30)buyurulmasıdır.Aşıkta suya ihtiyaç duymakta,susuzluk
hissetmektedir.Kendisi suya kanacak,sonrada aşıkları suya kandıracaktır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder