3 Eylül 2016 Cumartesi

TEFEKKÜRÜN TARİFİ

Tefekkür,batıldan yani çokluktan,karmaşadan,kaostan vahdete,tekliğe,uyuma yönelmektir.Şeylerin varlık sebebini o şeylerde değil,ona varlık verende aramaktır.Bu "Her bir parçada o mutlak "BİR" 'i görmektir.".
Akılla Allah Teala bulunmaz derler.Çünkü mantık dediğimiz yöntemde iki şey kıyas edilir.Benzetilen ve benzeyen iki ayrı nesne gereklidir.Cenab-ı Hakk'ın benzeri olmadığı için mantık bu sahada çamura saplanır.Nasıl ki Hz.Musa'ya vadiyi eymene gelince asanı bırak,nalınlarını çıkar emredilmişse vahdet meydanında dünyevi tecrbelerden yahut taklitten elde edilmiş tüm fen ve sanatların terki gerekir.Mantık ilmi bu sahada iş görmeyecektir
Maha ehli,vahdete şahit olmuş kişilerdir.Filozoflar,vahdeti tatmadıkları için söylemleri hep taklitte kalır.Çünkü mana ehli ,baktığı her şeyde önce Hakk'ı müşahede gayretindedir ki buna keşif derler.Nefsin tezkiye ve gönlün tecrit edilmesiyle ulaşılan bu halde kulun acziyetinin ikrar edildiği bu anda Hakk'ın yardımı yetişir.Onu kayıs bataklığından kurtarır.Bilmedikleri kapılar açılır.Çünkü eşyanın hakikatını bilmek için insanın yegane zorladığı kapı zihin kapısıdır.Halbuki zihin kapısını açıp dışarıya çıkmak bile aklı terktir.Bir şeyi zıddı ile anlamak kuralına mahkum olan akıl,benzeri ve zıddı olmayan Hakk'ı anlamak noktasında acizdir.Tohum meyve zamanının bilmediği gibi çiçek yahut fidan olduğu zamanı hiç bilmez bile.
Şey dediğimiz ayrı,hakikat dediğimiz ayrı değildir.Şey ile hakikat arasındaki ilgi ve alakayı çözmek asıldır.Çünkü şey ile hakikatı ayrı görmek kişiyi şirke düşürür.Çünkü Tek varlık vardır.Alemin Nuru olan Cenab-ı Hakk'ın nurunun şiddetinden nurun sahibini görmek mümkün olamamaktadır.Bu kadar parlaklığı şiddetli bir ortamda akıl mumu ile varlığın sahibini aramak sadece bedbahtlıktır.

Mevlana Vakfı  İSKENDERUN

Av.Şemsettin KESER
semsettin.keser@hotmail.com

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder