Çünkü Cenab-ı Hakk'ın Kur'an'daki bir anlatım şeklidir.Geçmiş ümmetlerin hikaye ve mesellerini anlatmak.Bu ahlak,Evliyaullah anlatımlarında da vardır.Çünkü,Evvela ,anlatılan hikaye geçmişe ait olsada bu halihazırda mevcut olanlara anlatılmaktadır.Saniyen (İkinci olarak),gerek medih(övme ,iltifat),gerekse zem(eleştirme)direk muhataba yapılırsa bu mevcut olanların nefislerini hemen tesir göstererek yakar.Ancak mesel suretiyle(temsil şeklinde)anlatılırsa karşıdaki kişinin dayanma seviyesine getirilmiş olur ki zarar verilmez.Çünkü övme (meth)de,yerme(zem) de nefste zarar husule getirir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder