Milli Mücadeleyi başarıya ulaştıran gerçekçi siyaset ve strateji barıştan sonra terk edildi. Mustafa Kemal Camilerde hutbe okuyarak bu mücadeleyi başlatmıştı. İlk mecliste tam 78 tane medrese kökenli mebus vardı. Camiler hareket merkezi olarak kullanılmıştı. 1.Büyük Millet Meclisinde en kalabalık gurup 21 mebusla müftülerdi. Onları 15 kişi olarak Müderrisler takip etmekte idi. 2 Ulema, 2 Kadı, 2 Din öğretmeni, 2 Vaiz mevcuttu. Ayrıca 6 medrese mezunu mebus vardı. 7 tane Şeyh mevcuttu.
İngilizler Kurtuluş savaşı sırasında camileri, mescidleri ve tekkeleri takip altında tutup bu mücadeleyi zayıflatmak istediler. Barıştan sonra ise camiler tahditli mekanlar haline getirildi. Tekkeler tamamen kapatıldı. Mücadele boyunca birleştirici olan dini üslup tersine döndü. Koyu bir din düşmanlığı başlatıldı. Dış düşmanın yerini iç düşman aldı. İç düşmanda zaferin kazanılmasında rolü bilinen din ve din adamları idi. İçeride bu muhtevaya uygun düzenlemeler ,"İnkılaplar" yapılırken, dış siyaseti etkileyen keskin adımlar atıldı. Mücadeleye fiilen katılanlar zafer sonrasında öz vatanlarında yabancı duruma düştüler. Örnek olarak İstiklal şairimiz Mehmet Akif'in durumudur.
Türkiye'nin zıddına dönüşü olarak tarif edilecek eksen değişikliği bütün dünyada hissedildi. Kurtuluş mücadelesinde maddi ve manevi yardımları olan tüm dünyadaki Müslüman toplumlar bu çöküşü hayal kırıklığı ile takip ettiler.
Bu değişiklik 100 yıl sonra AKP'nin 18 yıllık iktidarı sonunda aynen farklı şekilde yaşanmaktadır. İlk ortaya çıkıştaki heyecan, ümit, sıcaklık bugün bitmiş, bu harekete başlangıçta istekle katılanlar sükutu hayale uğrayıp kaderin tecellisini beklemeyi tercih etmişlerdir. Nasıl ki yüzyıl ince malum gücü din gayreti ile eleştirenler yok edilmişlerse de bugünde yanlışları hatırlatanlar sosyal medyada troller tarafından linç edilmektedir.
Belki bugün şeklin ve suretin karşılığı olan şeriatın bitişini yaşarken tarikatında bitişini yaşamaktayız. Zira Tarikat hususunda sahtelerin itibar görmesi, siyaseten destekleme ve iktidar imkanlarından nemalanma düşüncesi bu yolda da eksen kayması yapmıştır. Bu nedenle Hak Teala şeriatın ve tarikatın suretlerini bitirmektedir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder