6 Mart 2023 Pazartesi

TARİFLER

 

 

TARİFLER

HASED: Zeval bulmasını istemek.

. Burada bilerek ve bilmeyerek hakkın takdirinden, çizdiği ve arzuladığı değişmeyen nizamın ince yolundan uzaklaşmak duygusudur.Yaratılışta bu duygu mevcuttur.Ateş olan yerde nasıl duman ve ısı gelirse ki bu ateşin icabıdır;ateşten nasıl duman çıkarsa haset duygusundan da(nazar) çıkar ki bu hasedin görünmeyen elektronik bir tesiridir.İnsanda bulunan Hakk’ın güçlerini hayra değil de şerre kullanmak olur.Nazar haktır.Deveyi kazana insanı mezara götürür.Hased, cehennem ateşidir.Hased insan cehennemdedir hadisi şerifi vardır.Komşunun tavuğu komşuya kaz görünür bunun halk nezdindeki darbımeselidir.

 

GIPTA: Bir kimsenin nail olduğu nimete onun zevalini istemeksizin nail olmayı arzu etmek

GIYBET:Bir kimse hakkında işittiği zaman hiddet ve müteessir olacağı sözleri söylemek..

 

 

AKIL NEDİR?

Akıl.İdrak, şuur,Tefekkür.Düşünce.zihin.İz’an.Zeka.Deha .Mantık.Zan ,mülahaza…Bütün bu kelimeler farklı manaları izah etse de akıl dediğimiz en büyük nimetin ayrılmaz tezahürlerinin isimleridir.Lüğata bakarsak:

ZAN:SezmeEmmareden hasıl olan bilgi.Kati olmayan ilim.mantık ve kabul etmek arasındaki mesafeye yaklaşmak arzu, veya uzaklaşmak isteğine de zan denir.Efendimiz hüsnü zan ediniz buyurur.Bu aklın hududunu çizen ve insanı küfre götürmeyen ilahi bir hassadır

ZİHİN:Hafızanın kuvveti

İZ’AN:Anlayış,hissediş

HAFIZA:His olunan şeyin eserini zihinde hıfzeden kuvvet.Ezberleyip unutmamak kuvveti.

İDRAK:Aklın anlayıp evet dediği zaman o şeyin kabulü.Anlamak, anlaşılmak.

ŞUUR:Duyma,hissetme.Anlama.Bilme perdesi

İRADE:Dilemek .İstemek.Yapmak

MANTIK:Fikrin doğru yanlışını anlama

ZEKA:İnsanda idirak maddesi olan ilahi lütuf.Anlayışta tezlik.Bu hassa Allah tarafından insana verilmiş bir hediyedir.

Akıl nedir? Diye bir sual sorulsa lüğatlar ve tarif edenler aklın yaptığı, bildiği şeylerin tarifidir.Her canlıda akıl vardır.Ancak derece derece.Fakat hudutludur.Hudutta durur.

Cenab-ı Hakk tarafından beşere verilen doğru ve yanlış terazisiKendisine düşünce ve tefekkür için hudutlar çizilmiş ise de serbest bırakılmıştır.Serbestiyette de sonunda mesuliyet verileceğinden tefekkür, düşünce ve akıl arasında mantık denilen duyguyu sokmuştur.Mesuliyet ve tekellüfde insanların tahammül hudutları içinde takdir edilmiştir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder