TARİFLER
HASED: Zeval bulmasını istemek.
. Burada bilerek ve bilmeyerek hakkın
takdirinden, çizdiği ve arzuladığı değişmeyen nizamın ince yolundan uzaklaşmak
duygusudur.Yaratılışta bu duygu mevcuttur.Ateş olan yerde nasıl duman ve ısı
gelirse ki bu ateşin icabıdır;ateşten nasıl duman çıkarsa haset duygusundan
da(nazar) çıkar ki bu hasedin görünmeyen elektronik bir tesiridir.İnsanda
bulunan Hakk’ın güçlerini hayra değil de şerre kullanmak olur.Nazar
haktır.Deveyi kazana insanı mezara götürür.Hased, cehennem ateşidir.Hased insan
cehennemdedir hadisi şerifi vardır.Komşunun tavuğu komşuya kaz görünür bunun
halk nezdindeki darbımeselidir.
GIPTA: Bir kimsenin nail olduğu nimete
onun zevalini istemeksizin nail olmayı arzu etmek
GIYBET:Bir kimse hakkında işittiği zaman
hiddet ve müteessir olacağı sözleri söylemek..
AKIL NEDİR?
Akıl.İdrak,
şuur,Tefekkür.Düşünce.zihin.İz’an.Zeka.Deha .Mantık.Zan ,mülahaza…Bütün bu
kelimeler farklı manaları izah etse de akıl dediğimiz en büyük nimetin ayrılmaz
tezahürlerinin isimleridir.Lüğata bakarsak:
ZAN:SezmeEmmareden hasıl olan bilgi.Kati
olmayan ilim.mantık ve kabul etmek arasındaki mesafeye yaklaşmak arzu, veya
uzaklaşmak isteğine de zan denir.Efendimiz hüsnü zan ediniz buyurur.Bu aklın hududunu
çizen ve insanı küfre götürmeyen ilahi bir hassadır
ZİHİN:Hafızanın kuvveti
İZ’AN:Anlayış,hissediş
HAFIZA:His olunan şeyin eserini zihinde
hıfzeden kuvvet.Ezberleyip unutmamak kuvveti.
İDRAK:Aklın anlayıp evet dediği zaman o
şeyin kabulü.Anlamak, anlaşılmak.
ŞUUR:Duyma,hissetme.Anlama.Bilme
perdesi
İRADE:Dilemek .İstemek.Yapmak
MANTIK:Fikrin doğru yanlışını anlama
ZEKA:İnsanda idirak maddesi olan ilahi
lütuf.Anlayışta tezlik.Bu hassa Allah tarafından insana verilmiş bir hediyedir.
Akıl nedir? Diye bir sual sorulsa
lüğatlar ve tarif edenler aklın yaptığı, bildiği şeylerin tarifidir.Her canlıda
akıl vardır.Ancak derece derece.Fakat hudutludur.Hudutta durur.
Cenab-ı Hakk tarafından beşere verilen
doğru ve yanlış terazisiKendisine düşünce ve tefekkür için hudutlar çizilmiş
ise de serbest bırakılmıştır.Serbestiyette de sonunda mesuliyet verileceğinden
tefekkür, düşünce ve akıl arasında mantık denilen duyguyu sokmuştur.Mesuliyet
ve tekellüfde insanların tahammül hudutları içinde takdir edilmiştir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder