Mekri ilahi avam hakkında günah işleyen ve küfür içinde olanlara bol bol dünya nimeti vermektir.Kafirler zengin,müslümanlar fakir görüntüsünü verir.Hakk'ı düşünmeyen, dünyaya dalıp nefsinin peşinde olanlara verilmiş dünyevi imkanlar o kişilere kurulu ilahi tuzaklardır.
Mekri ilahi salik hakkında( sui edep ile beraber hal sahibi olduğunu göstermektir.Kamil hale gelmemiş arif için ise mekri ilahi Hakk'ın emri olmaksızın keramet göstermek ile meşguliyettir.Kamil hakkındaki mekri ilahi ise tecelliyata muhatap olduktan sonra burada durmak ilerisini istemeyerek rahmeti hafiyye olan tecelliyatı gazabiyye hududuna kadar tecelli vukuudur.Bu nedenle
Avama ,nimetle mağrur olmayıp nefsini hesaba çekmek ve kötü işleri işlemekten vazgeçmek lazımdır.Süluk yoluna girene de kendi haline mağrur olmayıp edebi muhafaza eylemek lazımdır.Arife dahi harikulade şeyler gösterme kudretine karşı şükür vacib olduğunu ve bu şükrün yerine getirilmemesi halinde yüksek mertebeden alçak mertebeye düşeceğini mülahaza etmek lazımdır.Kamil e de ulum ve müşahede her an teceddüd etmek için himmetini ali tutmak ve tecelliyata kani olmamak ve "Daha var mı?" narasını vurmaktır.Hakka seyrin sonu vardır derler fakat Hakk'da seyrin sonu yoktur derler.Kamil bir makamda kalmayı istememeli daima yeni tecellilere mazhar olmak için himmetini yüksek tutmalıdır.
Hz.Pir Mevlana efendimiz şöyle buyurmuştur:"Ey himmeti yüksek ve kadri ali olan salikim.Sülukunu tamam edinceye kadar senin için fukaralık iyidir.Zira henüz terbiye edilmemiş nefsin ,aleti heva ve hevasat olan serveti bulamaz.Eğer servetin dahi varsa hastalık dahi iyidir.Çünkü vücudunda kudret olmadığı için yine heva ve hevasat-ı nefsaniyyeyi icraya muktedir olamazsın.Eğer servetin ve sıhhatin yerinde olursa , bu mekri ilahi muhakkak surette senin nefsine güzel bir tuzak kurmuş olur.
Hz.Pir Mevlana efendimiz şöyle buyurmuştur:"Ey himmeti yüksek ve kadri ali olan salikim.Sülukunu tamam edinceye kadar senin için fukaralık iyidir.Zira henüz terbiye edilmemiş nefsin ,aleti heva ve hevasat olan serveti bulamaz.Eğer servetin dahi varsa hastalık dahi iyidir.Çünkü vücudunda kudret olmadığı için yine heva ve hevasat-ı nefsaniyyeyi icraya muktedir olamazsın.Eğer servetin ve sıhhatin yerinde olursa , bu mekri ilahi muhakkak surette senin nefsine güzel bir tuzak kurmuş olur.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder