Allah Tela iman ehline, ledünni ilimleri ve eşyanın hakikatlarını sorarak öğrenmeyi yasaklamıştır.Çünkü bunlar kal ilimlerinden değil hal ilimlerindendir.Hak Teala buyurmuştur:"Ey İman edenler! Açıklandığında hoşunuza gitmeyecek şeyleri sormayın.Eğer Kur'an indirilirken onları sorarsanız size açıklanır.Allah onları affetmiştir.Allah çok bağışlayıcıdır,halimdir"(Maide101)
Hakikatlara söz ile yapılan açıklamalarla ulaşılamaz.Heva, vehim ve hayalin afetleri ile karmakarışık olan akıl şüpheler içine düşer ve sonuçta felsefeciler gibi şüphe bataklıklarında helak olunur.Akılların idrakte zorlandığı konularda doğru yol ararken şeytan devreye girer ve ayakları kaydırır.Bu tür insanlar ilahi ilimlere dair yazdıkları kitaplarda pek çoklarınıda helaka sürüklerler.Bazıları akaid ilmine de bu işte bulaşarak itikadi konulardada delalet düşüp başkalarını da delalete düşürürler.
Hakikatlarailişkin ilimler sözlü olarak öğrenilemez. Allah Teala peygamberlerine bu ilmi hal olarak aktarmıştır."Böylece biz İbrahim'e göklerin ve yerin melekutunu , büyük ve muhteşem varlıklarını , göesteriyorduk"(Enam 75)
Ashab-ı Kiramın Hz.Peeygamber ile olan münasebeti de farklı değildi.Resululah onlara kur7anı söz ile ; hikmeti ise sohbet ve nefislerinin ve ahlakın kirlerinden tezkiye yoluyla , hal ile öğretiyordu.Allah Teala onun hakkında :"Müminlere kendi içlerinden , onlara Allah7ın ayetlerini okuyan, kendilerini temizleyen ve kendilerine Kitap ve hikmeti öğreten bir peygamber gönderdi"(Ali imran 164)."Müteşabihatın tevilini sadece Allah ve ilimde ileri gidenler bilirler"(Ali imran 7)
lEDÜN İLMİ ANCAK HAL İLE ELDE EDİLEBİLECEĞİNDEN BU DA ÜSTAD İLE SOHBET VE BERABERLİK LE, ONA TABİ VE TESLİM OLMAKLA VE İTİRAZ ETMEMEKLE MÜMKÜN OLABİLİR.
Kehf suresinde zikredilen Hz.musa ve Hz.Hızır arkadaşlığı bunun örneğidir.Hz.Musa bu ilmi öğrenmek istediğini Hz.Hızırdan talep etmiş ancak Hz.Hızır:" "Sen benim ile beraber bulunmaya , bana tabi olup itiraz etmemeye "sabredemezsin" " demiştir.Yihe Hz.Hızır "O halde eğer bana tabi olursan , sana o konuda bilgi verinceye kadar hiçbir şey hakkında bana soru sorma"demiştir (Kehf 66-67)
Bu ayet işaret etmektedir ki , ledünni ilmin öğrenilmesi , beraber olma (sohbet) tabi olma ve teslim olma yoluyla hal ile mümkün olur, söz ve sual ile değil.Hz.Musa üçüncü kez dayanamayıp yapılana itiraz edince Hz.Hızır "Bu seninle benim aramızın ayrılmasıdır"Kehf 77) buyurmuştur.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder