4 Mayıs 2018 Cuma

SELEFİN TEVİL ETMEDİĞİ AYETLER

"Felem taktüluhüm ve lakinnallahe katelehüm ve ma rameyte iz rameyte  ve lakinnallahe rama"(Enfal 17):
"Onları siz katletmediniz,Allah katletti veattığın vakit  desen atmadın, Allah atdı".Bedir harbinde müşrikleri katletmek fiilini müminlerden ve müşriklerin gözüne avuçla toprak veya küçük taşları atmak fiilini FahriAlem Efendimizden selb ederek kendisine istinad ettirmiştir.
"Fe iza kare'nahü fettebı' kur'anehu"(Kıyame 75/18)
"Ey Ekmelerrüsül! Sana kur'an7ı okuduğumuz vakit desen Onun kıraetinidinleyip tekrar et"
"Errahmanü alemel kur'an(Rahman 55/1)
"Rahmaniyetle muttasıf Cenab-ı Hak Kur'an'ı öğretdi.Halbu kizahirde Efendimiz'e Kur'an7ı öğreten Hz.Cebrail'di.
"Allahü yeteveffel enfüse hıyne mevtiha"(Zümer 39/42)"Nefisleri ölüm anında Allah öldürür"
"İnnelleziyne yübayi'unekeinnema yübayiunallahe yedüllahi fevka eydiyhim"(Feth 48/10)"Ey Ekmelerrüsül ! Hudeybiyedesana biat edenler yokmu, onlar ancak Allah'a biat etmişlerdir.O mübaya'ada Allah'ın eli onların ellerinin üstündedir.
Bu ayetikerimeye birçok tefsirler ve tevcuhler yapılmıştır."Allah7ın eli onların elinin üstündedir" demek;Allah'ın Peygamberine biat etmekle Allah7a biat etmiş olunur"demektir" demişlerdir.
Diğer bir tefsirde "Allah'ın kuvveti, onların kuvvetlerinin üstündedir" manasını vermişler.
Birdiğer tefsirde :"Allah onların biatlarına muttalidir" demişlerdir.
Birinci tefsirde "Hazret-iMuhammed , Allah7ın bir peygamberiolup; ahkamını icraya memur bir alet olmak itibarıyla Allah'ın bir eli gibi tasvir ve tebcil olunmuştur.
Erbabı hakikat marifeti ilahiyye zevkinden sarhoş ariflerin ve aşıkların ayetten anladıkları mana şöyledir:
"Resulü ekrem, o anda vücud şaibesinden eser kalmayıp , tamamıyla Hak'da fani olup , makamı bekaya sahip olduğundan Cenab-ı Hakk'ın Ona bir tecelli-i hassı ile tecelli etmesidir.
Cenab-ı Hakk'ın bir çok ayette mahluktan sadır olan fiilleri kendisinenisbet etmesine ehli hakikat :"Bütün mahlukatın vücud-ı Hak ile kaim ve onda zahir olmasıdır "derler.
Çünkü havlü kuvvet Allah'ındır.:"Enel kuvvete lillahi cemiy'a"(Bakara 2/165)buyurulmuştur."La kuvvete illa billah"(Kehf 39)
"Ve nahnü akrebü ileyhi min hablil veriyd"(Kaf 50/16)"Biz insana şah damarından daha yakınız"
"Ve nahnü akrebü ileyhi minküm ve lakin la tübsırun"(Vakıa 56/85)"Biz, hal-i ihtizarda bulunan kimseye sizden daha yakınız lakin siz göremezsiniz"
Selef bu ayetler tevil etmemişlerdir.
"Ya Musa inniy enerabbüke fahla' na'leyke inneke bilvadil mukaddesi tuva"(Taha 20/11,12)Ya musa ! Tahkik Ben senin Rabbinim, papuçlarını aşyağından çıkar.Seni vadi-imukaddestesin"
Bu hitabı Süphani Cenabı Musa'ya ateş suretine girmiş bir ağaçtan tecelli etmiştir.
İmdibir ağaçtan Cenabı Hakk7ın "Enel Hakk" demesi reva oluyor da ,vücud şaibesinden eser kalmayan, makamı bekaya vasıl olan bir hazreti insandan "Enel Hak" demesi niçün reva görülmüyor

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder